Sunday, May 28, 2006

Aku Pun Tak Tahu


Assalamualaikum. Agak lama tak menulis. Tidak diketahui puncanya. Pelbagai alasan boleh direka bertujuan membela diri . Tetapi punca asalnya adalah malas dan asyik merayau-rayau tak tahu mana nak dituju. Biasalah manusia ni. Ada masa kita Syirah (cergas) dan ada masanya Fatrah (lemah dan lemas). Sesuai dengan sabda nabi S.A.W yang bermaksud: dari Abu Hurairah r.a bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda: " setiap perkara itu ada masa cergas dan setiap benda yang cergas itu ada masa yang lemah dan beku". Hadis ini telah diriwayatkan oleh Imam Tarmizi (terima kasih Pok Se di atas pertolongan demo tentang hadis ni). Hadis ini secara ringkasnya menerangkan fitrah manusia itu sendiri. Ada masa manusia ni cergas dan bersemangat sekali dalam melakukan sesuatu pekerjaan. Dan akan datang juga masa di mana manusia menjadi bosan, malas dan jemu dengan pekerjaan yang dibuat. Tetapi janganlah pula hadis ini dijadikan hujjah untuk kita bermalas-malas dalam melakukan pekerjaan lebih-lebih lagi melakukan ibadat. Tetapi kemalasan yang melanda diri ini sedikit sebanyak dapat diubati dengan bersantai-santai di Kota Bharu dan sempat bermalam semalaman di rumah sahabat. Hasbullah namanya. Terima kasih kerana berbesar hati menerima kawe menjadi tetamu, melayani kawe membeli martabak segera dan juga empat lima biji buah kuini.

Di Kota Bharu saya pergi ke Pesta Buku Peringkat Negeri Kelantan. Sesampainya di sana, saya menjadi tergamam. Melihat lautan budak-budak kecil terdiri dari pelajar sekolah rendah. Terasa nak balik ke negara Republik Jerteh semula untuk menukar pakaian dan memakai seragam sekolah. Tapi hajat tu dibatalkan sahaja. Timbul di hati yang busuk ini persoalan; ini pesta buku atau pesta budak sekolah? Suasana sebegitu tidak menyelesakan bagi saya untuk menyelak setiap buku yang disusun. Dengan budak-budak sekolah bergelewak serta merembeskan bau yang pahit sedikit sebanyak memeningkan kepala dan meloyakan tekak. Namun bila dikenang kembali, itulah saya sebelum 20 tahun lalu, budak kecil yang besar, berpeluh, hangit dan menyerabutkan manusia. Kenangan tersebut memadamkan keegoan untuk menyelam ke dasar pesta buku bersama-sama budak-budak yang bergelewak.

Suatu suasana yang agak menginsafkan saya ialah di celah-celah kegelewakan budak-budak sekolah ada beberapa insan yang amat mulia iaitu cikgu, ustazah, ustaz, sir dan seumpama dengannya. Di tengah kebingitan dan kehangitan budak-budak sekolah ini mereka masih lagi mampu tersenyum yang saya kira itulah senyuman yang cukup ikhlas. Sabar, tenang dan enjoy melayan kerenah budak-budak. Suasana ini cukup mengagumkan dan sedikit sebanyak menginsafkan diri ini betapa besar dan sabarnya seorang insan bergelar guru ini. Kalau dibandingkan diri ini, memang saya tak sabar dengan budak-budak. Sehari dua tak apa lagi. Tapi kalau hari-hari, silap hari bulan makan sepak terajang. Tapi para cikgu ini tetap cool mengendali fe'el budak-budak kecil ini Jangan rendahkan profesion cikgu kerana hanya insan terpilih sahaja yang layak dan mampu menjadi guru.

Sebenarnya hajat di hati ingin mencari buku-buku novel dan cerpen karangan Prof. Shahnon Ahmad seperti Ranjau Sepanjang Jalan, Seluang Menodak Baung, Selesai Sudah dan lain-lain lagi. Buku-buku tersebut pernah saya lihat di waktu kehangitan ku. Tetapi masa tu aku asyik dengan dunia ku sendiri sahaja. Melihat buku-buku itu samalah aku melihat tiang elektrik. Tidak mempunyai apa-apa nilai pun. Saya mula menyukai karya Shahnon Ahmad apabila mula membaca buku Selesai Sudah. Sebuah antologi cerpen yang sarat dengan mesej yang berbaur kritikan terhadap masyarakat baik di desa mahupun di kota. Tetapi buku tu entah ke mana sesatnya. Mungkin termasuk alam bakul sampah atau ada tangan-tangan ghaib meminjam buku itu. Tak tahulah. Di masa saya membaca Selesai Sudah itu, masyarakat tengah geger dengan buku Shit karangan Prof. Tapi saya tidak berminat sangat dengan buku itu kerana saya menganggap bahawa barang siapa yang membawa, memegang dan membaca buku tersebut maka dialah orang yang paling politik dalam Malaysia. Jadi sampai sekarang saya tidak menghabiskan pembacaan buku Shit itu. Terasa loya dan lugar dengan situasi politik di waktu itu. Semua nak jadi reformis dan revolusioner. Nantilah setahun dua lagi bila ia dah jadi vintage saya akan membacanya kelak. Baiklah kita berbalik kepada cerita asal saya tadi untuk mencari buku Prof. Shahnon Ahmad. Hajat saya dimakbulkan Allah walaupun buku sebenar yang hendak dicari tidak jumpa tapi buku yang saya beli ini memang memuaskan hati. Saya dah mula bacanya dan belum mengkhatamkannya lagi. Mungkin dua atau tiga hari lagi kut. Tajuk buku itu ialah "Detik-detik Diri di Daerah Daif". Buku ini telah lama diterbitkan iaitu pada tahun 1991 di mana ia mula-mula dicetak. Masa itu saya baru tingkatan satu dan tahap kehangitan saya semakin memuncak. Apa yang menarik tentang buku tersebut?

Buku ini menceritakan tentang pengalaman Prof. Shahnon Ahmad semasa zaman kecil beliau di kampungnya bertempat di daerah Sik, Kedah. Buku ini merupakan karya autobiografi (saya sendiri tidak berapa faham maksud sebenar terma ini) yang menyingkap pengalaman dan liku-liku hidup beliau di zaman budak secara jujur dan berterus-terang. Membaca mukadimah buku ini seolah-olah menyentap ubun-ubun kita untuk terus masuk ke dalam buku ini. Begitu sekali telahannya. Buku ini sangat menarik tambahan pula ianya diselitkan dengan unsur-unsur jenaka. Saya akan petik satu perenggan dalam novel ini. Harap-harap saya tidak disaman oleh pihak berwajib. Petikan tersebut berbunyi: "Paling yang tidak dapat dilupakan ialah hal penyakit yang cepat berjangkit. Entahlah! Aku sendiri adalah tahi penyakit dan penyakit yang tak dapat dilupakan ialah bisul. Bisul tumbuh tak habis-habisnya. Kerapnya tumbuh di punggung atau di paha berdekatan dengan lutut. Apabila bisul itu pecah dan keluar nanah dan punatnya, tumbuh lagi di tempat lain sehingga punggung aku sewaktu kecil tak pernah renggang daripada bisul. Setiap biji bisul memakan masa hampir sepuluh hari baru masak dan pecah. Bisul itu membesar dan sakitnya bukan main lagi. Kadang-kadang dua tiga naik sekali gus. Kadang-kadang tumbuh di tempat-tempat luar dugaan: dalam lubang hidung, dalam telinga, di telur kemaluan, di kepala lutut, di dahi dan lebih-lebih lagi dalam ketiak kiri kanan. Memang sukar diduga pertumbuhannya. Ibu dan bapa tak ada kerja lain selain memicit bisul-bisul ku apabila bisul-bisul itu sudah masak. Dipicitnya sampai habis nanah keluar dan dituruti dengan korekan sehinggan terpancut punatnya. Kata orang, kalau punat keluar, bisul tak naik lagi. Bohong! Karut! Sudah banyak kali benar punat terbit tapi bisul galak juga tumbuh macam kulat pada musim "hujang". Oleh kerana perenggan ini, saya ketawa tak henti-henti. Tapi tak tahu la pula orang lain. Takut-takut ianya biasa sahaja. Tapi yang paling memelikkan sehari selepas itu saya pula naik bisul. Bisul di bawah ketiak kanan. Kedudukannya agak strategik dan sukar dijangkakan. Saya cuba mempraktikkan petua memicit bisul sehingga keluar punat. Nanah dan darah memang banyak keluar tapi punatnya belum juga terbit. Lalu saya ambil minyak "habbatus saudaa" lalu disapu pada bisul ini. Alhamdulillah ianya semakin pulih dan denyutannya berkurangan. Benarlah sabda Rasulullah S.A.W bahawa "habbatus saudaa" adalah penawar bagi segala penyakit. Ini adalah penemuan baru bagi saya dan ia boleh diamalkan oleh kawan-kawan sekalian. Berimanlah dengan hadis nabi, insya-Allah berkatnya ada.

Sebenarnya saya tak tahu apa yang saya cakap ni kerana saya sendiri tak tahu. Tapi jelasnya saya berada dalam tempoh Fatrah (lemah, malas dan sejuk) di samping kekeringan idea dan kekurangan rujukan (tapi semua ini hanya alasan sahaja). Semoga Allah menetapkan hati ini agar sentiasa thabat (teguh) dalam perjuangan membela agama Nya.

Direka oleh:
Ben Hassan Ahmed

No comments: