Sunday, June 10, 2007

The Persuit of Happyness


“Hey… Don’t ever let somebody tell you that you can’t do something. Not even me. You got a dream you’ve got to protect it. People can’t do something themselves they wanna tell you that you can’t do it. You want something go get it. Period…”

Movie di atas mungkin asing dengan sahabat sekelian...cerita dipenuhi dengan dialog yang menggeramkan, melemaskan, menyemarakkan dan kadang kala menyesakkan...tiada aksi mencemaskan, tiada libasan maut...tiada tembakan menggegakkan, tiada kangkangan van damme... tiada gocoh-gocoh...

Cerita "The Persuit of Happynes" sesuai ditonton oleh mereka yang memerlukan semangat untuk terus berjuang..Aku mula mendapat maklumat cerita ini dari blog amin idris... kemudian aku menjelajah web-web torret..lalu aku download cerita ini...ternyata kisahnya memang bagus..

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Cerita yang mengisahkan seorang "loser", Chris Gardner yang pada mulanya seorang jurujual mesin pengimbas untuk hospital (tak pasti pengimbas untuk apa, tapi bersaiz pelik dan disalahsangka oleh orang gila sebagai mesin waktu), telah ditinggalkan isteri ekoran krisis ekonomi yang melanda keluarganya. Penderitaan beliau tidak terhenti setakat itu sahaja, beliau bersama anak lelakinya dihalau dari rumah, dihalau dari motel, ditinggalkan oleh sahabat baik, bermalam dalam tandas di stesen keretapi bawah tanah dan akhirnya beliau berjaya menumpang di rumah kebajikan dibawah kelolaan gereja. Akan tetapi ia bukan selamanya-lamanya. Beliau perlu beratur terlebih dahulu dan terpaksa bersaing dengan manusia merempat yang lain sebelum mendapatkan bilik untuk bermalam..sekiranya terlewat, alamatnya kenalah bermalam di kaki-kaki lima.

Namun begitu berkat usaha dan hatinya yang cekal, akhirnya beliau berjaya merubah hidupnya yang bangsat menjadi lebih bererti. Sejak dari itu beliau berjaya mencipta kerjayanya sebagai broker saham di firma tempat dia bekerja dan memulakan hidup yang lebih bermakna bersama-sama anaknya...

Selamat menonton......!!

No comments: