Sunday, December 17, 2006

IMAM MAHDI A.S

Imam Mahdi a.s amat sinonim dengan peristiwa akhir zaman. Dengan kebangkitannya, dunia mula menghampiri hujung usianya. Kedatangan Imam Mahdi ke dunia adalah alamat kiamat sudah dekat. Ia merupakan salah satu doktrin Islam yang wajib diimani oleh setiap Muslim kerana ia jelas terdapat dalam sabda Rasulullah s.a.w.

Terdapat pelbagai tanggapan dan pendapat mengenai perihal Imam Mahdi. Dua aliran akidah utama dalam Islam iaitu Sunni dan Syiah, turut membincangkan perkara ini dan ia bercanggah di antara satu sama lain dengan percanggahan yang amat nyata dan jelas.


Saya tidak bercadang untuk memperincikan siapa dia Imam Mahdi di sisi Ahli Sunnah wa Jamaah. Tetapi insya-Allah, saya akan mengutarakan secara ringkas pandangan mazhab Syiah terutamanya syiah Imamiah mengenai Imam Mahdi.

Untuk tujuan ini saya telah meneliti beberapa rujukan berbentuk buku elektronik dalam mazhab Syiah dan akhirnya saya menemui satu artikel lengkap yang berhubung dengan Imam Mahdi. Artikel tersebut bertajuk "IMAM AL-MAHDI AS: KHABAR GEMBIRA DALAM AL-QURAN" yang telah disiarkan di situs http://almawaddah.uni.cc. Setelah memerhati dan menelaah artikel ini, saya dapat mengklasifikasikan kehidupan Imam Mahdi mengikut pandangan Syiah terbahagi kepada beberapa fasa.

Fasa pertama ialah kelahiran Imam Mahdi. Menurut kitab al-Kaafi karangan Ibnu Ishaq al-Kulaini pada bab 125, Imam Mahdi telah dilahirkan pada 15 hari bulan Syaaban 255H. Beliau diberi gelaran Sahib al-Zaman a.s. Kelahiran Imam Mahdi dianggap sebagai suatu mukjizat bagi mereka bermazhab Syiah di ketika itu. Ini kerana walaupun pihak berkuasa 'Abbasiyyah pada masa itu berusaha menghapuskan Imam ke 12 itu, namun mereka tidak mampu untuk memadamkan cahaya kurniaan Allah ini. Ayah beliau iaitu Abu Muhammad al-Hassan bin Ali al-'Askari telah dipaksa untuk berpindah dari Madinah ke Samarra' pada tahun 235H supaya pergerakannya dapat dipantau oleh khalifah 'Abbasiyyah ketika itu iaitu Mutawakkil. Selain itu khalifah Mu'tamid telah melancarkan operasi ala Firaun dengan menyiapkan skuad perisik dan bidan untuk menyiasat kelahiran bayi lelaki baru di setiap rumah ahli Bait untuk dihapuskan. Abu Muhammad, ayahanda Sahib al-Zaman telah bertindak untuk merahsiakan kelahiran serta identiti anaknya kepada umum kecuali ahli-ahli keluarga yang terdekat sahaja. Hal ini telah ditegaskan oleh Syeikh Mufid dalam kitabnya al-Irshad, bab Kewafatan Abi Muhammad al-Hasan ibn Ali a.s. Petikan ini berbunyi:

“Imam Hasan al-Askari AS telah menyediakan asas sebuah daulah untuk puteranya itu. Beliau AS merahsiakan kelahiran puteranya dan perkara-perkara lain yang berkaitan, kerana Imam AS hidup pada suatu zaman di mana khalifah-khalifah sedang berusaha mencari puteranya dan sentiasa mengawasi Imam Al-Askari AS. Hal ini disebabkan kepercayaan tentang Imam al-Mahdi AS sudah diketahui umum menjadi kepercayaan para Syiah Imamiyyah pada ketika itu. Mereka sentiasa menunggu-nunggu kedatangan pemimpin agung mereka itu. Justeru, Imam Hasan al-Askari AS tidak mendedahkan identiti puteranya itu, maka musuh-musuh Ahlul Bait AS tidak dapat mengenali identiti Imam al-Mahdi AS selepas kewafatan Imam Hasan al-Askari AS".

Fasa kedua ialah Zaman Ghaib al-Sughro (ghaib kecil). Selepas kematian Abu Muhammad al-Hassan bin Ali al-Askari, jawatan Imam dalam mazhab Syiah disandang oleh anak beliau iaitu Imam Mahdi sendiri. Oleh kerana beliau diburu oleh pemerintah 'Abbasiyyah pada masa itu, beliau mengambil keputusan untuk merahsiakan identitinya kepada umum. Namun begitu tugasnya sebagai Imam tidak diabaikan dengan melantik empat orang kanan yang paling dipercayai yang telah melalui beberapa penyaringan yang ketat, untuk dimenjadi perantara di antara beliau dengan pengikut-pengikutnya. Mereka adalah Uthman ibn Sa’id ‘Umari, Abu Ja’far Muhammad ibn Uthman, Abu l-Qasim Husayn ibn Ruh Nawbakhti dan Abu l-Hasan ‘Ali ibn Muhammad Simmari. Mereka inilah perantara di antara Imam Mahdi dengan para Syiah sekiranya berlaku permasalahan yang hendak diselesaikan. Menurut kitab Bihar Anwar karya Allamah al-Majlisi Bab 13 dan 21, para perantara atau pun naib Imam perlu mempunyai tanda dan bukti yang kukuh sekiranya mereka mengaku sebagai utusan dan naib Imam Mahdi. Ayat itu berbunyi:

"Orang ramai sudah pasti tidak mudah menerima empat orang naib Imam tersebut melainkan mereka telah ditunjukkan bukti-bukti luar biasa Sahibu l-Amr untuk mengesahkan bahawa mereka itu adalah dipercayai dan betul, walaupun mereka menerima empat tokoh ini sebagai peribadi yang tsiqah dan tidak meragui mereka dalam iman, ketaqwaan dan ilmu pengetahuan"

Wakil khas ini hadir menemui Imam Zaman AS bagi menyerahkan soalan-soalan atau masalah-masalah yang dihadapi oleh ilmuwan Syiah dan beliau AS telah menjawab soalan yang dianggap penting dalam bentuk surat dan dikirimkan melalui wakil tersebut. Dalam surat-surat ini perkara yang penting dan masalah yang sukar yang dihadapi oleh Syiah telah dijawab oleh Imam AS.

Selepas itu tiba fasa ke tiga iaitu zaman Ghaib Kubra di mana pada ketika ini Imam Mahdi telah ghaib dari pandangan umum dengan kehendak Allah Taala demi melindungi beliau dari ancaman hebat pemerintah. Oleh itu tamatlah peranan naib khas Imam. Jika ada sesiapa yang mendakwa sebagai wakil atau naib Imam, maka mengikut pengisytiharan Imam Mahdi AS sendiri, dakwaan tersebut adalah palsu..

Ayahandanya, Imam Abu Muhammad al-Hassan al-'Askari berkata: "Seakan-akan aku melihat selepas ku akan berlaku ikhtilaf di kalangan kalian tentang Imam selepas ku. Barang siapa yang menerima Imam selepas Rasulullah s.a.w tetapi menolak putera ku adalah seperti seseorang yang menerima semua para anbia' tetapi menolak Nubuwwah Muhammad s.a.w, Rasulullah s.a.w. Dan barang siapa yang menolak (Muhammad s.a.w) sebagai Rasulullah adalah umpama ingkar kepada seluruh anbia' Allah kerana ketaatan kepada yang terakhir daripada kami adalah umpama taat kepada yang awal daripada kami dan ingkar kepada yang akhir daripada kami umpama ingkar kepada yang awal daripada kami. Bahawa sesungguhnya putera ku akan ghaib di mana pada ketika itu akan ada di kalangan manusia yang jatuh ke dalam keraguan kecuali mereka yang dipelihara oleh Allah Taala." (Ithbatu l-Hudat, as-Shaykh Hurr al-Amili, Jilid VI, hlm. 427)


Imam Ketujuh Imam Musa al-Kazim ibn Ja'far AS ketika menjawab soalan salah seorang daripada sahabat-sahabatnya yang bertanya sama ada beliau AS adalah al-Qa'im bi l-Haqq, (beliau AS) berkata:

"Aku adalah al-Qa'im bi l-Haqq tetapi al-Qaim yang akan menghapuskan musuh-musuh Allah daripada muka bumi ini dan akan memenuhi muka bumi ini dengan keadilan adalah keturunan ku yang kelima. Justeru beliau bimbang akan keselamatan dirinya, beliau akan ghaib untuk jangka masa yang panjang di mana pada jangka masa itu ada kaum yang murtad tetapi ada juga yang akan berpegang teguh kepada (aqidah) mereka." (Ithbatu l-Hudat, as-Shaykh Hurr al-Amili, Jilid VI, hlm. 417)

Seterusnya fasa keempat di mana Imam Mahdi akan dibangkitkan di akhir zaman dengan membawa revolusi murni serta kerajaan yang adil. Di masa itu musnahlah segala kezaliman dan tertegaklah keadilan, kemakmuran dan kebahagiaan.

Menurut artikel ini lagi Imam Hassan r.a telah menjelaskan berkenaan dengan kerajaan Imam ke Dua Belas iaitu Imam Mahdi dengan berkata:

"Tidakkah anda ketahui bahawa setiap seorang daripada kami (Imam) mempunyai tanggungjawab untuk mengambil bai'ah daripada pemerintah yang zalim pada zamannya kecuali al-Qa'im di mana Ruhullah Isa as akan bersembahyang di belakangnya dan Allah SWT akan merahsiakan kelahirannya dan menyembunyikannya (ghaib). Apabila dia muncul nanti, ia tidak akan mengambil bai'ah daripada sesiapapun. Dia adalah keturunan yang kesembilan daripada saudaraku Husayn, putera daripada Puteri yang ditawan. Allah SWT akan memanjangkan usianya pada ketika ghaibnya, dan dengan KuasaNya yang Maha Sempurna, dia akan muncul kembali sebagai orang muda kurang daripada 40 tahun supaya orang ramai mengetahui bahawa Allah SWT Maha Berkuasa ke atas segala sesuatu." (Muthakhabul Athar, Lutfullah Safi Galpayagani Bahagian II, Bab 4)

Dari fakta di atas, jelas kepada kita bahawa Imam Mahdi mengikut pandangan Syiah telah lama wujud sejak pemerintahan 'Abbasiyyah lagi kemudian dighaibkan oleh Allah lalu dibangkitkan pada akhir zaman.

Namun begitu, fakta di atas sangat bertentangan dengan apa yang diimani oleh umat Islam Sunni. Hadis Nabi s.a.w yang diriwayatkan oleh Abu Daud yang bermaksud "sekiranya umur dunia ini berbaki sehari sahaja, maka Allah Taala akan memanjangkannya, lalu dibangkitkan seorang lelaki dari kalangan ku ataupun dari keluarga ku di mana namanya menyamai nama ku dan nama ayahnya sama dengan nama ayah ku...." adalah contoh di mana Imam Mahdi mazhab Sunni berbeza dengan Imam Mahdi yang diyakini oleh mazhab Syiah.

Berpandukan kepada hadis di atas tadi, Imam Mahdi Sunni mempunyai nama yang sama dengan nama baginda nabi Muhammad s.a.w iaitu Muhammad bin Abdullah. Manakala Imam Mahdi versi Syiah ialah Muhammad bin al-Hassan al-'Askari. Syeikh Muhammad Syamsul Haq al-'Azim Abadi telah menghurai hadis Abu Daud dengan berkata:

"(hadis ini) merupakan sanggahan terhadap Syiah yang mengatakan bahawa al-Mahdi yang dijanjikan ialah Muhammad bin al-Hassan al-'Askari".

Dari hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud tadi, jelas kepada kita bahawa apa yang didakwa oleh pengikut-pengikut Syiah bahawa Imam Mahdi itu ialah Muhammad bin al-Hassan al-'Askari adalah tidak benar kerana ianya bercanggah dengan nas hadis nabi itu sendiri. Apa jua perkara yang bercanggah dengan hadis, maka secara automatik ditolak dan tidak diterima pakai. Persoalan pokoknya iaitu nama sebenar Imam Mahdi pun sudah bercanggah, apatah lagi perkara-perkara lain yang berkaitan dengan keghaiban dan kebangkitan Imam Mahdi versi Syiah, dengan sendirinya tersangkal.

Disediakan oleh:

Ben Hassan Ahmed

2 comments:

Anonymous said...

PANTUN GELOMBANG CINTA
( JERIT HATI DAN HARAPAN RAKYAT JELATA )
Oleh : Maulana Mahbub Al - Majnun

NUSANTARA NEGERI YANG KAYA
TEMPAT KORUPTOR BERPESTA PORA
HUKUM HANYA MILIK YANG KAYA
KESEWENANG - WENANGAN MERAJALELA

SUDAH JATUH TERTIMPA TANGGA
LIHAT ORANG SUSAH MALAH TERTAWA
BENCANA JADI OBYEK WISATA
PENGGAL SAJA BIANG KEROKNYA

DUNIA DISEMBAH LAYAKNYA TUHAN
AGAMA JADI BAHAN CEMOOHAN
TAK DIRASA SEMUA PERINGATAN
NUSANTARA NEGERI KUTUKAN

BEBAN HIDUP SEMAKIN BERAT
ORANG BAIK BERUBAH JAHAT
TOBAT NASIONAL SUDAH TERLAMBAT
NUSANTARA MENUJU KIAMAT

KAMI WONG CILIK INGIN MENGADU
KEPADA SIAPA KAMI TAK TAHU
BERULANG KALI NYOBLOS PEMILU
TAPI KAMI SELALU TERTIPU

NASIB KAMI TAK PERNAH MENENTU
SAMPAI KAPAN KAMI TAK TAHU
BERHARAP - BERDOA SEPANJANG WAKTU
KAPAN LAKU GELOMBANG CINTAKU ?

KAMI WONG MLARAT PALING NGGAK KUAT
BILA MELIHAT TINGKAH POLAH PEJABAT
SEMUCI – SUCI DAN SEOLAH NINGRAT
PADAHAL DIBELAKANG, . . . . BEJAT

KAMI WONG CILIK CUMA INGIN TAHU
INI MEMANG BENAR ATAU CUMAN ISU ?
AKAN MUNCUL SEORANG RATU
YANG MEMIMPIN ATAS PERINTAH WAHYU

KEYAKINAN TAK BUTUH PEMBUKTIAN
MANUSIA BEBAS TENTUKAN PILIHAN
DIPUNCAK ZAMAN KEHANCURAN
ADAKAH JENDRAL BERHATI INTAN ?

AKU MEMANGGILMU KSATRIA NUSANTARA
KARENA DHARMAMU PADA KEBENARAN
WALAU NASIBMU TERLUNTA – LUNTA
SEMOGA ENGKAU BEROLEH PANGAYOMAN

AKU MEMANGGILMU PANDITA NUSANTARA
KARENA LAKUMU - LAKU YANG SUCI
WALAU DIHEMPAS BADAI DERITA
SEMOGA HIDUPMU SELALU DIBERKATI

MANUSIA PICIK GAMPANG BERMUSUHAN
LANTARAN NAIF MEMAKNAI FIRMAN
BILA TAK TURUN WAHYU KEPEMIMPINAN
PENAFSIRAN EGO MENJADI TUHAN

UMAT MENCARI – CARI DISAAT SEKARAT
SOSOK MANUSIA YANG MENERIMA WAHYU
MELURUSKAN KEMBALI AJARAN NABI MUHAMMAD
BUKAN WAHYU AGAMA BARU

NUSANTARA TAK SABAR MENANTI
TERBITNYA FAJAR - SANG MENTARI HARAPAN
LANGKAH AVATAR SANGAT HATI – HATI
GELAP MALAM PENUH JEBAKAN

SATRIO PININGIT RAHASIA ILLAHI
MANUSIA LUGU MBOTEN MITAYANI
TAK TERJANGKAU SEMUA PREDIKSI
JUGA ILMU PENERAWANGAN TERTINGGI

KELUAR MASUK PURA MANGKUNEGARAN
ALLHAMDULILLAH ORA KONANGAN
KELUAR MASUK RUMAH PEJABAT
TETAP SAJA TIDAK TERLIHAT

SATRIO PININGIT RAHASIA ILLAHI
MANUSIA LUGU MBOTEN MITAYANI
TAK TERJANGKAU SEMUA PREDIKSI
JUGA PENERAWANGAN GAIB TERTINGGI

KECUALI OLEH MEREKA YANG DIKEHENDAKI
DIANTARA HAMBA – HAMBA SEJATI
YANG RELA MEMPERSEMBAHKAN DIRI
DEMI TEGAK HUKUM - KEADILAN ILAHI

NUSANTARA TAK SABAR MENANTI
SATRIO PININGIT RAHASIA ILLAHI
SEDERHANA, TAK BANYAK KONSEP TEORI
CUKUP MENGAMBIL YANG TULUS SUCI

RATU ADIL ALIAS IMAM MAHDI
TAK PUNYA AMBISI MEMIMPIN NEGERI
MANUSIA LUGU MBOTEN MITAYANI
HANYA JALANKAN AMANAH ILLAHI

RATU ADIL ALIAS IMAM MAHDI
TAK PUNYA AMBISI MEMIMPIN NEGERI
CUKUP MENCETAK KADER MUMPUNI
LALU MENGHILANG BAK DITELAN BUMI

KITA SAMPAI DIBATAS WAKTU
KEBENARAN SEJATI MENUNTUN LAKU
LETAKKAN SEMENTARA PEMAHAMANMU
KITA DENGARKAN PENUTURAN WAHYU

BAGI YANG SUNGGUH MEMBUKA HATI
DENGAN POLOS TANPA PRASANGKA
SATRIO - PINANDITA SIAP MENEMANI
SAMPAIKAN KEBENARAN APA ADANYA

TABIR MASA MEMBUNGKUS RAHASIA
KAYAKAN CERITA AKAN NUANSA
BERDETAK JANTUNG KARENA ASA
MENGUJI NYALI JIWA PERKASA

WAHAI APARAT - PENEGAK HUKUM NEGARA
WAHAI ULAMA – PANDITA NUSANTARA
WAHAI PUTRA – PUTRA TERBAIK BANGSA
APAKAH AKAL DAN NURANIMU BUTA !!

Semarang,15 November 2007
Ditemani Gudang Garam Surya
Gudang air mata,Garam kehidupan, Surya pencerahan
Bravo IMAM MAHDI, para kekasih tak sabar menanti

Hidayah datang tak pandang bulu
Merasuk kedasar keyakinan,sepenuhnya atas kuasaNYA
salam bagi semua “orang gila” Semoga kita segera bersua.
Puisi ini adalah puisi orisinil penulis, yang diilhami dari mimpi 7 kali berjumpa IMAM MAHDI alias RATU ADIL alias SATRIO PININGIT alias AVATAR alias SATRIO PINANDITO SINISIHAN WAHYU alias
“MALIKUL MUQSITH”
Allah Subhaanahu Wataaala memberi GELAR KHUSUS sosok orang yang menerima wahyu diakhir zaman ini dengan gelar dan panggilan “MALIKUL MUQSITH”
MALIKUL – MUQSITH bila diterjemahkan dalam bahasa Indonesia kurang lebih berarti RAJA ( PENEGAK ) KEADILAN alias RATU ADIL.
Dia menerima wahyu untuk meluruskan kembali ajaran Nabi Muhammad yang sudah banyak di selewengkan, ditambah – dikurangi serta di putar balikkan. Wahyu yang diterima bukanlah wahyu KENABIAN sehingga jelas tidak membawa AGAMA BARU, dan orang yang menerima wahyu ini sangat tidak pantas dan SALAH BESAR jika di sebut NABI BARU.
IMAM MAHDI adalah sebutan atau istilah yang lain untuk sosok yang dipanggil ALLAH dengan MALIKUL MUQSITH ini, ia NYATA dan memang benar – benar ADA. IMAM MAHDI berarti pemimpin pemberi petunjuk . RATU ADIL juga menerima wahyu kepemimpinan dalam arti RATU ADIL adalah orang yang memang dipilih ALLAH dan DIPERINTAH untuk memimpin dan membenahi negeri ini (NUSANTARA). Dalam konteks Indonesia yang sempit, beliau menjadi RATU ADIL dan dalam kapasitas yang lain dalam konteks dunia yang lebih luas beliau menjadi IMAM MAHDI.


Di zaman kelak Ratu Adil memimpin, kebenaran dan HUKUM ILAHI akan benar – benar ditegakkan. Meskipun beliau seorang muslim yang taat menjalankan syariat, tapi beliau memiliki toleransi dan apresiasi yang tinggi dengan semua pemeluk agama dan semua aliran kepercayaan. Beliau mengayomi semua golongan dengan keadilan, kebenaran, dan kejujuran. Beliau didampingi oleh ruh - ruh para Nabi dari semua AGAMA BESAR di dunia, baik Isa, Muhammad, Musa, Daud, Adam, Sri krisna, & Sidharta Gautama. Selain itu turut mendampingi beliau ruh leluhur Pulau jawa yaitu Sunan Lawu alias Brawijaya Pamungkas, Eyang Sabdo Palon dan Naya Genggong. Selain itu turut mengawal beliau ruh-ruh seluruh raja NUSANTARA yang bertaqwa .Juga banyak ratusan ruh wali-wali dari semua agama di sepanjang sejarah umat manusia . Allah tidak tanggung – tanggung dalam menurunkan seluruh KEKUATANNYA untuk mewujudkan tata kehidupan dunia yang lebih spirituaL dan lebih manusiawi. Kekuatan Allah itu dititipkan sebagai fasilitas perjuangan kepada IMAM MAHDI – RATU ADIL dan PASUKANNYA. Alangkah berbahagia jika anda yang membaca tulisan ini bisa ambil bagian menjadi pasukan MALIKUL MUQSITH ini.

Penulis sebelumnya adalah orang yang skeptis akan RATU ADIL yang menurut penulis itu Cuma MITOS. Tetapi petunjuk mimpi yang beruntun sebanyak 7 kali dalam kurun waktu th. 2005 – 2007, telah merubah pandangan dan keyakinan penulis secara drastis dan radikal - karena disetiap mimpi, gambarannya begitu jelas dan gamblang. Serta “ndilalah” semua informasi dari ketujuh petunjuk mimpi bisa terekam rinci dalam ingatan penulis. Selain berisi banyak informasi, petunjuk mimpi itu juga memberi beberapa terapi atau METODE PEMBERSIHAN JIWA TERBAIK MENURUT VERSI ALLAH SWT, sehingga berpengaruh dahsyat bagi lahir batin penulis.

Tulisan ini adalah media bagi penulis untuk berbagi pengalaman dan mempromosikan keyakinan yang nyata. Dan semoga berguna sebagai sarana untuk menjembatani pemahaman masyarakat terhadap keberadaan Beliau yang sebenarnya memang nyata adanya. Penulis prihatin dengan banyaknya orang yang mengaku – aku menerima wahyu tanpa bisa memberi bukti kongkrit yang meyakinkan bahwa mereka (yang ngaku-ngaku itu) benar – benar menerima wahyu. Sebagai panduan agar masyarakat tidak dibodohi maka penulis ingin menginformasikan bahwa orang yang menerima wahyu :

1. Kenal akrab dengan Malaikat Jibril sebagai Malaikat Penyampai Wahyu. Dan tahu secara rinci tentang Jibril- termasuk bunyi redaksi tasbih malaikat jibril kepada Allah.Begitu pula bacaan tasbih dari Malaikat – Malaikat yang lain, Imam Mahdi yang sanggup berkomunikasi dengan mereka pasti tahu bacaannya semua.


2. Jika benar seseorang menerima wahyu, dia pasti juga mengalami pembersihan jiwa langsung dari Allah sebagaimana Nabi Muhammad mengalaminya. Mengapa ? karena untuk menerima wahyu suci, jiwa seorang penerima wahyu HARUS disucikan dulu oleh Dzat yang Maha Suci untuk sanggup menerima wahyu yang suci.

3. Sebagai sesama penerima wahyu, seorang IMAM MAHDI atau apapun istilah dan namanya pasti sangat mengenal SELUK BELUK nabi - nabi sebelumnya yang juga menerima wahyu. Meskipun dalam konteks IMAM MAHDI wahyu yang turun bukanlah wahyu kenabian, tetapi pasti seorang IMAM MAHDI mengenal dengan rinci rahasia yang dimiliki Nabi Muhammad, begitu juga nabi – nabi sebelumnya. Sebagai cara untuk mengetes misalnya :
a. Seorang IMAM MAHDI pasti tahu dan bisa menunjukkan bacaan tasbih Nabi Daud kepada Allah.
b. Imam Mahdi pasti tahu hadist – hadist Nabi Muhammad yang di palsukan atau yang TAK PERNAH SAMPAI kepada kita karena sebab – sebab tertentu padahal dulu hadist itu benar – benar ada.
c. Imam Mahdi pasti tahu kapan dan pada usia berapa Nabi Isa wafat, dan tahu bunyi doa yang dipanjatkan Nabi Isa saat diizinkan Allah menghidupkan orang yang sudah mati.

4. Bila benar seorang RATU ADIL sejati yang menerima WAHYU KEPEMIMPINAN, dia pasti :
a. Mengerti kunci untuk membuka harta karun NUSANTARA dan seluruh kekayaan alam yang berguna untuk membangun kemakmuran rakyat.
b. Sanggup meluruskan sejarah perjalanan bangsa yang diputarbalikkan.
c. Mengerti cara yang paling tepat dalam memimpin dan mengatur INDONESIA.

Minimal pertanyaan - pertanyaan diatas jika bisa di jawab oleh siapa saja yang mengaku - aku dan ia bisa menunjukkan dengan meyakinkan, maka BER BAI’AT LAH karena seorang IMAM MAHDI yang sejati pasti bisa menjawab semua pertanyaan yang sangat mendasar dan eksistensial itu.
Baiklah, kami kira masih banyak petunjuk mimpi yang tidak semuanya bisa saya ungkapkan-kecuali jika anda meyakini karena didorong oleh rasa pencarian sejati layaknya seorang pencari kebenaran ALLAH yang hakiki.

Cukup sekian semoga tulisan ini bisa berguna……amin.
Sekian..


Tertanda,
01’12’2007
Sunan Kuning Penebar Pesona
Indonesia

Keyakinan lebih berharga dari kajian seribu kitab
Wacana diatas bertujuan untuk menjembatani pemikiran rakyat, Terima kasih atas kesediaannya untuk menyebar luaskan informasi diatas.
salam

Panduan Risalah Akhir said...
This comment has been removed by the author.