Sunday, April 30, 2006

Kebebasan Sebenar 2

Kita Ini Milik Siapa?

Secara mudah untuk mengetahui fungsi sesuatu benda adalah kita bertanya kepada orang yang menciptakan benda tersebut. Ini adalah penting kerana fungsi sebenar benda tersebut dapat dipastikan agar ia diguna dengan cara dan tempat yang betul. Sekiranya kita ingin mengetahui fungsi sebenar sebuah kerusi mestilah kita bertanya kepada tukang pembuat kerusi akan fungsi kerusi tersebut agar ia dapat dimanfaatkan. Sekiranya sebuah kerusi dijadikan tempat meletak dapur atau dibuat tempat ayam bertenggek atau dijadikan barang permainan untuk kanak-kanak maka telah berlaku penyalahgunaan fungsi sebenar kerusi tersebut. Walaupun kerusi itu telah digunakan mengikut kemahuan dan kebebasan diri tuannya namun penggunaan kerusi itu masih lagi dianggap songsang oleh masyarakat yang waras. Ini kerana fungsi sebenar kerusi adalah sebagai tempat duduk bagi manusia. Itulah kehendak sebenar yang diingini oleh tukang membuat kerusi tadi.

Manusia juga tidak berhak menentukan hidup dan matinya sendiri. Kalau ditanya kepada manusia secara amnya adakah mereka menginginkan kematian? Semua orang akan menjawab tidak mahu. Namun begitu kita melihat kelahiran dan kematian saling silih bertukar ganti seolah-olah tidak dapat dipisahkan. Di mana ada kehidupan di situ ada kematian. Bak kata pepatah di mana ada gula di situ ada semut (tapi tak semestinya juga). Manusia juga tidak berhak memilih agar anak yang dilahirkan semuanya cantik dan elok dan putih. Tetapi kita tetap dapat melihat di sana adanya anak yang kurang upaya. Ada yang dilahirkan hitam dan juga yang coklat. Adakah manusia mempunyai kebebasan mutlak dalam menentukan hidupnya? Jelaslah di sini bahawa manusia mempunyai hak kebebasan yang terhad dan hak yang mutlak ke atas diri manusia itu adalah dimiliki oleh suatu kuasa yang maha agung yang mencipta manusia dan sistem untuk manusia.

Persoalannya di sini bagaimanakah kita sebagai manusia ingin mengetahui sistem dan juga peraturan yang perlu diikuti oleh setiap manusia agar selari dan tidak songsang untuk hidup di dunia ini dengan penuh harmoni. Jawapannya mestilah kita bertanya kepada Si Pencipta kita. Bagaimana caranya? Bagai mana kita ingin mengetahui apa yang Dia inginkan dari kita? Apa yang Dia suruh? Apa yang Dia larang? Apa yang Dia suka? Apa yang Dia marah? Bagaimana caranya untuk mengetahui semuanya ini?

Demi untuk memenuhi tuntutan ini maka Si Pencipta yang kita panggil Tuhan telah mengutus wakil-wakil Nya di muka bumi ini untuk memberitahu peraturan-peraturan berbentuk suruhan dan larangan agar manusia yang dicipta Nya ini tidak sesat ke peraturan atau sistem yang lain. Sekiranya manusia cuba memilih peraturan atau sistem yang selain dari apa yang diingini oleh Tuhan maka berlakulah pengkhianatan yang maha dahsyat. Wakil-wakil Tuhan yang diutus ke muka bumi ini dikenali sebagai rasul dan nabi. Setiap umat Tuhan menghantar utusannya agar diberi peringatan dan pengajaran yang berkaitan dengan peraturan dan sistem yang telah digariskan oleh Tuhan. Umat Yahudi, Tuhan mengutus Musa a.s dan dibekalkan manual yang lengkap yang merangkumi segenap aspek kehidupan yang dipanggil Taurat (old testament). Begitu juga dengan nabi Isa yang diutus kepada umat Nasrani dan dikurniakan kitab Injil (new testament) agar umatnya hidup berlandaskan sistem dan peraturan dang diingini oleh Tuhan.

Bagi umat akhir zaman seorang utusan telah diutus oleh Tuhan iaitu Muhammad S.A.W yang merupakan penutup segala utusan dan pelengkap bagi semua ajaran serta sistem-sistem utusan-utusan terdahulu. Kedatangan baginda ke dunia ini adalah membawa satu rahmat bagi sekalian alam, termasuklah manusia, jin, haiwan, tumbuhan dan alam semesta keseluruhannya. Ini ditegaskan oleh pengutus utusan ini iaitu Tuhan yang dipanggil Allah bagi orang Islam dalam buku panduan yang dikenali sebagai kitab al-Quran. Bagi kita yang ingin mengetahui perjalanan sebenar hidup di muka bumi ini berlandaskan sistem, peraturan dan ajaran yang betul maka kita hendaklah berpandukan buku atau kitab al-Quran dan juga ajaran Muhammad S.A.W yang merupakan terjemahan dari al-Quran itu sendiri agar segala tindak tanduk dan gerak kerja kita selari dan dipersetujui oleh yang menciptakan kita iaitu Allah Taala.
Secara kasarnya bolehlah kita fahami bahawa manusia bukan pemilik mutlak diri mereka sendiri bahkan ia adalah milik pencipta manusia iaitu Allah Taala. Janganlah kita bertindak semberono dalam menjalani kehidupan di dunia ini kerana di sana terdapat pelbagai sistem yang perlu dituruti agar diredhai oleh Allah Taala.

No comments: