Wednesday, August 03, 2011

Ujian Berterusan

"Abang, bangun!" saya membuka mata.Jam di dinding menunjukkan 2.30 pagi. "Kenapa?" saya bertanya. "Basah", jawab isteri saya ringkas sambil menunjuk kepada cadar basah. "Kenapa?" tanya saya lagi sambil mengosok-gosok kedua kelopak mata. Pening mengantuk masih terasa.

"PROM bang", jawab beliau ringkas. Ya Allah, ujian apakah ini. Bayi belum cukup tempoh lahir lagi isteri saya mengalami PROM (Premature Ruptre of Ammiotic Membrance - pecah ketuban) pula. "Kita kena pergi ke hospital sekarang juga abang", ujar isteri saya lemah. Terduduk sekejap sambil memikirkan perkara itu."Baju kita belum kemas lagi, baju Zahrah pun belum dilipat lagi", isteri saya memberitahu. "Baju 'Abbad?" saya bertanya. "Sudah dikemas. Semua ada dalam beg itu", sambil tangan beliau menunjuk kepada beg yang tergantung.

Saya tanpa berlengah lagi mencapai beg besar. Apa sahaja baju yang terlintas dibenak, terus saya capai dan melipatnya ala kadar. Fikiran saya berkecamuk sekali.Baju isteri saya pula diambil secara rawak tanpa memikirkan fesyennya lagi.Semuanya dilipat ala kadar dan disumbat-sumbat dalam beg besar itu. "Zahrah macam mana Nor?" saya tiba-tiba bertanya. "Nor sudah menelefon Ma. Sebentar lagi sampailah", balas isteri saya.

Ribut di benak reda sedikit. Tangan pantas menyumbat baju manakala fikiran terus berputar. "Siapa yang akan bawa balik kereta dari hospital nanti?" isteri saya bertanya. "Kita akan minta tolong Kak Long yang uruskan nanti", jawab saya.

Tidak lama kemudian Ma pun sampai dan Zahrah terus dibawa ke dalam kereta tanpa menyedari apa yang berlaku di sekelilingnya. Selepas bersalaman dengan ma dan ayah, kereta Proton Saga hijau terus menuju ke rumah mereka. Sebak terasa kerana terpaksa berjauhan dengan anak sulong kami. "Semoga baik-baik sahaja semasa dengan Tok Ma nanti ya", hati saya meruntun.

Sekarang segala keperluan sudah disiapkan. Semua perancangan sudah dimaklumkan kepada Kak Long. Maka tibalah masanya. Sebuah kembara perjuangan seorang insan yang bergelar isteri dan ibu akan bermula. Tangan kami bertautan dengan tangan kudus che, memohon ampun dan doa agar dapat dijadikan azimat dan sebab turunya rahmat Allah kepada kami.

Enjin kereta telah dihidupkan. Kereta dipandu deras membelah kepekatan kelam dinihari dengan seribu pengharapan dan rahmat dari Ilahi.

3 comments:

kakzue said...

Assalamualaikum,

Pls give him a smile..kami dah lalui semua ini. Akan sedia membantu sekadar yg terdaya.

Budak Gemok said...

Terima kasih kak zue. 'Abbad sudah selamat menjalani pembedahan bibir pada 10 hb ogo 2011. Alhamdulillah

Anonymous said...

Alhamdulillah...

Nanti post gambar 'Abbad terkini ya!
kakzue