Sunday, July 03, 2011

'Abbad

"Sila baring puan", doktor mengarahkan isteri saya baring. Kemudian doktor meletakkan probe di atas kandungan isteri saya. "Alhamdulillah, semuanya baik-baik sahaja dan jantung pun ok. Nanti saya periksa muka bayi ya", kata doktor sambil tersenyum dan pada masa yang sama menghalakan probe ke bahagian atas kandungan isteri saya kerana bayi saya mengalami 'footling breech'.

Muka doktor yang ceria tadi bertukar menjadi serius. Berulang-ulang kali beliau memeriksa bahagian muka bayi. Setelah hampir 15 minit memeriksa pada tempat yang sama, tiba-tiba doktor menghela nafasnya. "Maaf encik dan puan, menurut pemerhatian saya, kandungan puan mempunyai masalah pada bahagian mulut. Maaf saya katakan anak puan ada 'cleft lips' atau istilah kita disebut sebagai sumbing".

Hati saya terasa sempit sekali. Ujian apakah yang bakal terima oleh ku nanti ya Allah. Mata isteri saya sudah bergenang.

No comments: