Monday, July 21, 2008

Syukur...

Dahi Ziyad berkerut. Garis-garis kekecewaan jelas terbayang di wajahnya. Dengan hati yang berat dia merungut, "Lelaki lagi."

Zainab tersenyum mendengar keluhan suaminya. Dengan lembut dia berkata, "Bersyukurlah, sudah menjadi rezeki kita bersama."

Riak wajah Ziyad tidak berubah. Fikirannya melayang mengenangkan lima orang "askar" sedang "mengganas" di rumahnya. Keriuhan manusia serta tangisan-tangisan bayi di dalam wad bersalin pula, menambahkan lagi kekusutan hatinya.

"Bukan apa, abang terlalu menginginkan agar kita dikurniakan seorang puteri," jelas Ziyad sambil memandang tepat ke mata Zainab.

Zainab yang begitu faham dengan perangai suami tenang menjawab, "Kalaulah kita hidup pada zaman nabi Musa, sudah tentu semua "askar" kita dibunuh Firaun durjana!"

Mata Ziyad terjegil lalu bertanya, "Kenapa pula Firaun membunuh anak-anak lelaki, kenapa tidak anak-anak perempuan?"

Zainab memejamkan mata. Nafasnya ditarik sedalam-dalamnya. Ingatannya semasa belajar di sekolah menengah agama dahulu disentap-sentap kembali. Dengan yakin Zainab memulakan cerita, "Firaun si celaka lah yang memerintahkan agar semua bayi lelaki dibunuh kerana terlalu percayakan ramalan ahli nujum tentang mimpinya."

Ziyad memperkemaskan duduknya. "Apakah mimpi yang begitu dihantui oleh si firaun itu?" tanya Ziyad.

Zainab menyambung' "Firaun yang jelik itu telah bermimpi bahawa dia melihat ada api menuju ke Baitul Maqdis sehingga menerangi seluruh Mesir. Mimpi yang aneh itu diajukan kepada para ahli nujum diraja. Lantas mereka meramalkan bahawa kerajaan Mesir akan dihancurkan, rajanya dibinasakan dan agamanya akan dihapuskan dengan menggantikan ia dengan agama baru. Semuanya ini akan dilakukan oleh seorang lelaki di kalangan Bani Israil."

Ziyad yang dari tadi asyik mendengar cerita Zainab terus menyampuk, "Oleh itu, si Firaun laknat itu memerintahkan agar semua bayi lelaki Bani Israil dibunuh?"

Zainab mengangguk lesu. Kesan kelahirannya masih lagi terasa. Manakala Ziyad pula tunduk terkesima. Hatinya tidak keruan. Dalam hati dia merintih, "Oh Tuhan! Hamba-Mu ini terlalu meminta-minta. Hamba-Mu ini selalu tidak mensyukuri pemberian-Mu. Ampunkan daku wahai Tuhan-Ku."

Mata Ziyad bergenang. Wajah-wajah "askar" bermain di benaknya. Dengan dada yang sebak dia berkata, "Wahai putera-putera ku, abah terlalu menyayangi kalian".

No comments: